Vorige Artikel 6 van 37 Volgende

Je schermtijd verminderen

Laatst deelde ik op Instagram dat ik probeer om maximaal 2 uur per dag met mijn telefoon bezig te zijn. Toen kreeg ik een aantal keer de vraag of ik wilde delen hoe ik dat dan precies deed. Bij deze deel ik een aantal tips die mij nog steeds heel erg helpen! 

Tip 1: Waarom wil je het? 
Niet geheel onbelangrijk, waarom wil je eigenlijk minder op je telefoon zitten? Ik begon te beseffen wat voor onrust het mij gaf gedurende de dag. Dan zat mijn hoofd al vol en ging ik doelloos scrollen op zoek naar nieuwe prikkels. Het was een soort afleiding voor mij op momenten dat het juist even stil of leeg was. Wat we juist zo hard nodig hebben om onszelf weer goed te kunnen horen! Ook kost het gewoon heel veel tijd, die je kunt besteden aan dingen die belangrijker zijn. Het helpt ook om er andere fijne dingen voor in de plaats te stellen: een boek lezen, iemand opbellen die je al lang niet gesproken hebt, een wandeling maken of lekker in bad. 

Tip 2: Bedenk je eigen spelregels
Bedenk eerst wat je wilt bereiken. Hoeveel uur per dag wil je maximaal met je telefoon bezig zijn? Welke apps wil je minder gebruiken? En welke apps tel je niet mee? (bv je navigatie) Denk ook aan het werk wat je eventueel moet doen op je telefoon. Voor Little Universe reserveer ik bewust tijd om op social media door te brengen. 

Tip 3: Richt je telefoon opnieuw in
Een saaie voor de hand liggende tip, maar daarom niet minder belangrijk. Verwijder onnodige apps van je telefoon, verstop de apps die je het meest gebruikt in een mapje en stel limieten in bij de apps waar je het meeste tijd aan besteedt. Ook kun je ervoor kiezen minder mensen te volgen op social media. Volg alleen de mensen en accounts die inspireren en waar je een goed gevoel van krijgt.

Tip 4: Vaste momenten schermtijd & zonder telefoon
Wat mij heel erg geholpen heeft, is om met vaste momenten te werken. Zo probeer ik voor 9 uur 's morgens niet op social media te zitten en na 20:30 uur 's avonds leg ik mijn telefoon weg. In de avond kun je je telefoon bijvoorbeeld alvast boven aan de oplader leggen, grote kans dat je te lui bent om hem dan te gaan halen ;-). Bedenk ook tijdens welke momenten je je telefoon niet wilt gebruiken, bv als je in bad ligt, als je met iemand samen bent etc. 

Je schermtijd kun je dan ook meer bundelen. Bv 4x per dag een half uurtje bewust even wat appjes beantwoorden, een rondje social media of iets plaatsen voor werk. Ik heb een blikje in de woonkamer neergezet waar ik mijn telefoon in kan leggen als ik wel nog bereikbaar wil zijn, maar hem niet continu erbij wil pakken.

Tip 5: Kleine stapjes
Zet kleine stapjes in plaats van alles of niets. Als we een gewoonte willen afbouwen, gaan we al snel zwart-wit denken. Het moet ineens goed en je mag nooit de ''fout'' ingaan. Als we dat wel doen, laten we het vaak maar helemaal los. Stel dus een realistisch doel voor jezelf. Uren op je telefoon zitten, is vaak een serieuze verslaving, waar je niet binnen een week vanaf bent. Als je schermtijd 8 uur per dag is, is streven naar een uurtje per dag niet heel realistisch. Ik had tussen de 3 - 3,5 uur schermtijd per dag en voor mij was dus naar maximaal 2 uur gaan heel haalbaar. Probeer iedere week bv een half uurtje af te bouwen. Als het een dagje of een week niet lukt, ga je gewoon verder totdat het wel lukt. Het is de moeite waard, je krijgt er veel meer rust en leven voor terug! 

Alle liefs, 

Britt

© 2013 - 2022 Little Universe | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel